در بسیاری از مواقع، خصوصا در فصول سرد سال، ممکن است بالابر شیشه‌های خودرو خراب شود. در پی خرابی این بالابر، شیشه یا بالا نمی‌رود و یا این کار با سرعت بسیار کم انجام می‌شود. طوری که حوصله راننده یا سرنشینان خودرو سر می‌رود. این اتفاق می‌تواند امنیت خودروی شما را ضعیف کند.

امروز در این مقاله از یدکی مارکت با روش‌های مختلفی برای حل این مشکل آشنا خواهید شد. یدکی مارکت، دنیایی از اطلاعات محصولات مختلف است که می‌تواند زندگی را برای شما آسان‌تر کند.

 

 

چگونه شیشه بالابر ماشین را تعمیر کنم؟

مدت زمان طولانی از دورانی که شیشه بالابرهای خودروها دستی و چرخشی بود، می‌گذرد. امروزه تقریبا تمام خوردوها به بالابرهای دستی مجهز هستند. طبیعتا بالا برد شیشه خودرو با این بالابرها ساده‌تر بوده و زمان کمتری از فرد می‌گیرد.

اما این شیشه بالابرهای برقی مشکلات خاصی هم دارند. طبیعتا خرابی این نسخه‌ها از نسخه‌های دستی بیشتر بوده و تعمیر آنها نیز گاهی دشوارتر است. برای تعمیر این قسمت از خودروی خود، می‌توانید موارد زیر را چک کنید. اگر در این بخش‌ها مشکلی ملاحظه کردید، مطابق دستورالعمل آن را تعمیر کرده و بالابر را مجددا تست کنید.

1. بررسی فیوزها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اول از همه به سراغ فیوزها ماشین بروید. چه برای تعمیر بالابرهای برقی و چه برای تعمیر دیگر بخش‌های برقی خودرو، بهتر است قبل از هر چیز فیوزهای ماشین را بررسی کنید. جعبه فیوز با توجه به نوع خودرو می‌تواند در بخش‌های مختلفی از خودرو قرار بگیرد. اما عموما این جعبه در زیر دب موتور و کاور خودرو قرار دارد. گاهی هم در نزدیکی فرمان و یا داشبورد است. این جعبه از جنس پلاستیک است و درب آن به سادگی باز می‌شود.

از میان فیوزهای این جعبه، فیوز مربوط به بالابر شیشه را پیدا کنید. این کار را می‌توانید بر اساس نوع خودروی خود با کمک اینترنت انجام دهید. البته قبل از این کار می‌توانید راهنمای فیوز را مطالعه کنید. شاید در آن بتوانید فیوز مربوط به بالابر شیشه‌ها را بیابید.

قبل از هر چیز، ماشین را خاموش کرده و سوییچ را ببندید. این کار را حتما قبل از خارج کردن فیوز بالابر از جعبه فیوزها انجام دهید.

این جعبه به یک آچار مخصوص به جهت بیرون آوردن فیوزها مجهز است. به کمک این آچار، فیوز مربوطه را خارج کرده و بالای آن را بررسی کنید. اگر این فیوز سوخته باشد، اتصالی بین دو قطعه فلزی فیوز وجود نداشته و سیم اتصال قطع شده است. بدین ترتیب می‌توانید متوجه شوید فیوز سوخته‌ است یا خیر.

عموما این جعبه فیوز مجهز به چند فیوز اضافی هم هست. اما اگر فیوز اضافی برای جایگیزینی با فیوز سوخته نداشتید، حتما فیوزی تهیه کنید که ظرفیت یکسانی با فیوز قبلی (سوخته شده) داشته باشد.

2. بررسی کلیدهای بالابر شیشه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر فیوزها سالم بودند و یا پس از تعمیرشان همچنان بالابر شیشه‌های خودرو کار نمی‌کرد، به سراغ دکمه‌های بالابر بروید. ابتدا این کلیدها را به خوبی تمیز کنید و جرم انباشه شده در اطراف آنها را به خوبی بگیرید. این جرم‌ها می‌توانند عملکرد دکمه‌ها را مختل کنند.

با استفاده از یک اهم متر می‌توانید از وجود برق در داخل کلیدهای بالابر شیشه مطمئن شوید. اگر اهم متر اعلام کرد که این کلیدها برق دارند، کلیدها از داخل خراب هستند. برای این کار پایه‌های اهم متر را برای یک ثانیه به هم وصل کنید تا از وجود برق مطمئن شوید.

سپس دکمه‌ها را امتحان کنید. اگر همچنان شیشه بالا نمی‌رفت، کلیدها را باز کنید. معمولا بسته به مکانی که کلیدها قرار می‌گیرند، کلیدها به‌صورت یکجا یا تک تک باز می‌شوند. اتصالات سیم‌ها را بررسی کرده و از سلامتشان اطمینان حاصل کنید.

اگر حین تست کردن دکمه‌ها، صدایی از موتور می‌شنوید، به احتمال زیاد دیگر بخش‌های بالابر سالم بوده و مشکل از موتور است. اما اگر با فشار دادن این دکمه‌ها صدایی از موتور به گوشتان نمی‌رسد، حتما مشکل از فیوزها بوده و به احتمال زیاد موتور ایرادی ندارد.

 

برای خواندن ادامه مطلب اینجاکلیک کنید